Thursday 29 August 2013

Assalamualaikum dan salam sejahtera:)))

malam ini kebetulan membuka fb..sambil berbincang-bincang dengan kawan tetang sem yang bakal tiba ni..keluar lak satu video yang menarik hati saya untuk menontonnya.. video ini dishare oleh senior saya..dalam  post beliau,ditujukan khas kepada para pelajarnya.

"wahai anak2 muridku..
biar kamu paham nanti..
hidayah milik Allah..insyaAllah."



:)))...tanpa fikir panjang..saya buka la video tersebut. sangat terharu bila menontonnya. sahabat2 sekalian..apa pendapat anda tentang hati..? atau lebih tepat lagi kita sebut sebagai kalbu.??

kadang-kadang kita sering terpikir atau ditanya persoalan "apa yang lebih tinggi dalam kejadian manusia dan haiwan/makluk lain"..??

seringkali anda akan mendapat jawapan "pastilah akal"!!!

sebab..???

"sebab semua binatang ada otak,tapi tiada akal untuk bezakan betul salah, baik dan buruk.."

ok,bagaimana pula jika ada yang mempersoalkan "tapi kenapa masih ada manusia yang kejam dan lakukan perkara yang "tak masuk akal"..???

:))..yup..betol akal kita mampu membezakan baik dan buruk namun akal tetap terbatas..kerana itulah Allah menurunkan wahyu untuk membimbing akal.

sesungguhnya kalbu(hati) adalah penciptaan paling tinggi..tiada siapa didunia ini mampu "memegang" hatinya sendiri..hanya Allah sahaja pemilik hati manusia..

jika manusia mampu memegang hatinya..pastila tak akan kita dengar khabar putus cinta,kecewa, dan sebagainya..sebab kita boleh buka dan tutup pintu hati kita sesuka hati..ea tak..?

tapi..hakikatnya tidak..Maha suci  Allah..sempurna segala perancanganNya..Dia menjaganya sebaik2 penjagaan..

berperikemanusiaan,kasih sayang, benci, mahupun hidayah..semua itu daripada Allah..kita tidak tahu siapa, mengapa dan bagaimana ia hadir..namun, manusia diberi kekuatan untuk mengawalnya..

jadi,.

jika hati mendambakan sebuah kasih sayang, berdoalah semoga Allah membuka hatinya..
jika hati membenci seseorang, mohonla moga Allah meredakan amarah kita..
begitu juga bila kita menasihat seseorang.jangan terlalu berharap dia terus berubah..kerana anda akan kecewa..

tapi...berdoalah semoga dirinya diberi petunjuk..dilembutkan hatinya..dan penerimaan yang baik terhadap kata-kata anda..

berbicara soal hati ini tidak la terlalu sukar dan tidak terlalu mudah kerana ianya bisa difahami dengan hati yang tulus dan tenang..

moga kita di bukakan mata hati untuk lebih memahami dan menghargai...<3<3

selamat malam...

sekian~.

No comments:

Post a Comment