Thursday 1 August 2013

rendang tok wan!! hmm~~

assalamualaikum =)

apa khabar semua..?? lama tak update disebabkan masalah internet. hmmm...tak sedar kita dah masuk 10 ramadhan yang terakhir kan!. :))).

ahh..pada waktu-waktu begini,pastinya ada sebahagian suri rumah atau sahabat-sahabat yang dah mulakan "projek raya" kan..??begitu juga lah saya..nak-nak pulak saya dah tak kerja sekarang.hmm..rindu pulak student2 kat sekolah tu..tapi minggu lepas sempat jumpa mereka dan ikuti majlis khatam quran sekolah tersebut. tapi minggu ni tak sempat lagi.

Almaklumlah disebabkan saya sorang je yang bercuti sekarang ni, so jadual 'projek raya" tu padat sikit la. rasanya kalau disenarai..memang panjang lah!!.untuk permulaan ni..saya mulakan dengan lap tingkap.hmmm..lemah rasa bila cakap pasal tingkap ni sebab tingkap rumah tu leceh sikit. kalau nak cuci,  satu tingkap take time 1/2 jam..tak caya..? jemput lah datang rumah..hehehhe..

so, hari ni nak habaq mai al-kisah projek raya kali ini. sepanjang 2 hari melaksanakan projek ni, semalam lah yang agak mencabar sedikit..hahahha.,.tak lah mencabar mana pun, cuma rasa pelik sikit. yelah..memang lah waktu petang-petang bulan ramadhan ni penat, tapi penat semalam ni agak luar biasa sedikit..penat sangat!

jam 10 pagi, saya mulakan operasi mengelap tingkap sampailah pukul 2 petang selesai solat zohor, saya sambung semula lap tingkap.cuaca tak lah panas sangat, tak pula sejuk.tapi bahang kepenatan tu amat terasa la..walauapa pun tetap ku gagahkan diri dan kumpul segala kudrat untuk cuci tingkap tu.kalau tak, bila lah nak siap!! bahagian lain banyak lagi..nak mop lantai lagi, lap kipas, cuci longkang..sume tu perlu disiapkan mengikut jadual. hehehhe..(kang ada jugak pagi raya kene plak cuci parking macam 2 tahun lepas)

nak jadikan cerita,pukul 6 petang saya berhenti mengelap. masuk dalam rumah, alamak! semua tidur..(selalunya mama jarang tidur lepas balik kerja, juz duduk kejap pastu terus pergi dapur). pergghhh! gelabah gile time tu. mana tak nya, dah pukul 6, tapi apa pon tak masak lagi untuk berbuka. nak makan apa maaaa???~~

so, dalam kelam-kabut tu, saya bukak la resepi rendang kawan saya beri tu. disebabkan bahan dan cara masaknya mudah, menu tu saya pilih jadi lauk berbuka.

Selesai solat asar, adik pergi ke kedai beli ayam dan bahan-bahan lain. saya.?? terus jelah ke dapur siapkan bahan tumisannya..nasibla kesemua bahan menu tersebut, kebetulan ada kat rumah. mama yang baru terjaga tanya "sempat ke nak masak? dah tinggal 1/2 jam??"..ntahla..dengan kompiden saya jawab.. sempat!. pastu adik pulak datang tanya soalan yang sama..waaaaaaa.."ped up pulak rasa"..tapi still buat-buat konfiden! keyakinan diri tu penting maa~~

sementara menunggu tu, saya tumis dulu bahan-bahan tersebut. sukatan main taram je..tak sempat nak fikir,congak,tambah,tolak,. semuanya main campak-campak je orang kata.hehehhe

adik balik, terus basuh ayam tu..pakat amik jela bahagian yang agak-agak cepat sikit masak.hehhehe.. time ni skill di dapur sangat la penting. dua kerja dalam satu!! itu yang perlu dilakukan..sebelah kanan masak ayam.sebelah kiri lak tumis bawang,mama nak masak sayur,

lewat sikit lah masak, 5 minit lepas azan baru makan nasi..tunggu ayam masak punyer pasal..hehehhe...alhamdulilah..ada rezeki jugak hari tu..walaupon lauk berbuka hari tu simple je (nasi, ayam dan sayur sawi) tetap bersyukur!! dan paling seronoknya, rendang yang dimasak tu menjadi..rasa semuanya ok!!tak lebih terkurang atau terlebih..just nice!!

ah..menu ni sangat la simple dan sesuai dimasak terutama pada waktu-waktu beginilah..so, disini saya kongsikan bahan-bahan nyer..

1/2 ekor ayam
*2 bawang besar
*4 bawang putih
*4 bawang merah
*3 serai
*2 cili besar
*1 inci halia
*3 inci kunyit hidup
*cili kering/cili giling (agak-agak jelah)

*blander sume bahan ni.

garam
gula
susu pekat manis.

cara masak.

blander sume bahan yang bertanda*..tumis sampai naik bau/ pecah minyak, pastu masukkan ayam.masukkan air sedikit(agak2 untuk empukkan ayam) masukkan gula,garam,susu pekat manis.rasa lebih manis sedikit tapi ikutla,kalau tak nak pun tak mengapa.agak-agak dah masak dan kuah pekat..siap!!

boleh dimakan dengan nasi, pulut kuning ataupun roti..bahkan nak makan saje pon boleh~

masakan ini sejenis rendang tapi tak guna santan atau kelapa. satu-satunya rendang yang tak muak sebab saya tak suka sangat makanan yang ada santan dan kelapa..hehehe..boleh cuba untuk raya nanti..:)))

so, selamat mencuba..;)))

sekian!

No comments:

Post a Comment