Friday 24 May 2013

betulkan sujud anda!!!

assalamualaikum...

hari ini kita nak cerita tentang sujud..

duduk merenung-renung seketika lepas solat isyak tadi tetiba terlintas tentang sujud. bila muhasabah semula, adakah cara anda sujud selama ini betul..??hah..tuu diaa..kadang-kala kita anggap ia sesuatu yang remeh jah..dan kadang-kala kita berfikir masih ada ke yang sujud salah dalam solat..?? tapi hakikatnya masih ada diluar sana yang tidak tahu.

selalu yang kita lihat kesalahan yang dilakukan berkaitan kedudukan tangan dan  jari kaki.

mari kita perhatikan sama-sama gambar dibawah ini.. :)))


hah..seperti yang anda lihat dari hadis kat gambar tu..maka tak perlulah saya jawab kenapa tak boleh sujud dengan kedudukan tangan macam tu.

namun cara sujud bagi lelaki berbeza sedikit dengan wanita..jom lihat gambar yang kedua..



jika anda perhatikan, bagi orang lelaki, mereka perlu membuka atau menjarakkan sedikit tangan dari sisi badan(lambung) tu..manakala bagi kaki pula, ditegakkan tumit dan bengkokkan ibu jari kaki.



 ah, bagi wanita..ni yang selalu berlaku kesalahan kerana adat kita solat mengunakan telekung..maka, pastilah sukar untuk kita perhatikan kedudukan tangan dan kaki yang betul..

oraite kawan-kawan sekalian, bagi wanita pula, tangan mestilah rapat dengan sisi badan(lambung) berbeza dengan lelaki, mereka perlu renggangkan dari lambung tapi kita kene rapatkan.. dan tumit ditegakkan serta jari kaki dibengkokkan..

dahi..??dari mesti atas sejadah..maksudnya jangan ada benda lain yang menghalang, contohnya
  1. - songkok yang kita pakai terlalu kedepan hingga dahi kita tak mencecah ke sejadah
  2. - perempuan pula anak tudung terlalu kedepan dan menutup dahi atau
  3.  telekung yang anda pakai tu terlalu lebar hinggakan menjadi alas sejadah,
contoh2 diatas adalah sebahagian sahaja..kalau itu terjadi kemungkinan solat kita batallll..

hah, jangan main2..betulkan kalau anda salah..

semoga info ini dapat membimbing anda serba sedikit, seandainya ada kesalahan dalam kenyataan saya, harap dapat dibetulkan..sama2 kita belajar..:)))

<<ilmu agama itu adalah fardu ain dan wajid dipelajari, seadainya tidak tahu, maka belajarlah bukannya dijadikan alasan untuk terus-menerus jahil>>


No comments:

Post a Comment