Friday 3 May 2013

oren!!



oren...

assalamualaikum..

hah..nampak oren kat atas tu..??nyum2 ..sedapnya kalau dapat minum juz oren.. :)..

bila berbicara tentang buah oren atau limau..saya ingin bertanya pada anda semua..pernah minum sirap limau??juz oren?? or apa2 yang berkaitan dengan buah-buah ini..??

:).saya pasti anda pernah minum..paling tidak pun pernah lihat kan..??ok, hari ini saya bukan ingin bercerita tentang cara untuk buat minuman tersebut..tapi ingin berkongsi sedikit tentang fakta buah ini.

bila kita lihat limau yang ada dalam air, perasan atau tidak, buah tersebut akan terapung.?sebagai contoh kita beli air sirap limau kan, jika anda lihat, hirisan limau tersebut akan terapung, ketika itu, anda ada tertanya mengapa ia terapung?? atau anda  tak pernah peduli?asal dapat minum sudah..hahhaha..

saya memang peminat air limau. tak kesah la juz oren, limau ais or sirap limau,jadi bila kita nak minum tu,sentiasa tengok buah limau tu.tapi seperti kalian, saya buat tak peduli jah..nak minum punya pasal..:)

Jadi kenapa dengan buah tersebut?? hehhe..pendik cerita,Pada hari terbuka API haritu, kebetulan kelas batal..jadi sementara menunggu kelas yang seterusnya, rakan saya ajak kunjungi semua booths yang ada kat situ.asalnya nak kumpulkan hadiah..heehhe..yela..kebanyakan jabatan akan anjurkan kuiz atau pertandingan. Semua kami pergi, sampailah ke tapak pelajar APIDS (akademik pengajian islam dan sains)..time tu diorang buat eksperimen kuiz berkaitan  belon, jarum, telur dan oren.

'cuba tengelamkan buah oren ini' kata salah seorang pelajar yang jaga kat gerai tu.hmmm..kalau anda, agak-agak bagaimana ye??..saya?? time tu saya hanya ternampak pisau yang disediakan di hadapan bekas air yang berisi limau tu.jeng2..heheehe..ah,kebetulan time tu teringat,penah tengok limau tanpa kulit yang tengelam dalam air..apa lagi..saya tanyalah, boleh tak nak kupas limau tersebut.?? dia kata buat la apa yang anda nak..hahahhaaha..apa lagi,buat2 macam pakar la..so, kupas la buah tu sampai habis..punya la confiden time tu(sebenarnya main teka-teka je, nasib la kalau teori tu salah).hehhe..sebelum masukkan tu, saya pandang rakan saya.hehehe..tak boleh nak kata apa ketika itu, bersiap sedia lah kalau salah..:{

fuhh..tengelam!!! nasib baik..hahahha..teruk tak??nasib la buah limau, kalau ujikaji tu berkaitan bahan kimia ke, compem masuk wad..haahha..rakan saya bersorak..saya sekadar tersenyum sebab tindakan saya bukan atas pengetahuan ilmiah juz main teka-teka je dengan apa yang saya penah lihat..masa tu lah baru saya tertanya"kenapa pulak dia tengelam bila dikupas"??  tapi alhamdulilah pelajar tu terangkan sebelum saya sempat bertanya.

sebenarnya limau ini mempunyai liang udara di dalam kulit tersebut, sebab tu ia boleh terapung. sama seperti fungsi yang terdapat pada sabut kelapa. Kelapa akan terapung di dalam air..Sabut kelapa terdiri dari serat dan gabus yang menghubungkan satu serat dengan serat lainnya. Sabut kelapa boleh memerangkap udara menyebabkan ia mampu untuk terapung.

lepas ini boleh la anda buat eksperimen kat rumah dengan buah ini atau yang lebih kurang macam oren ini seperti buah lemon..:)))))

mungkin ada fakta sains yang lain berkaitan buah-buah ini yang saya pun tak mengetahuinya lagi, bahkan mungkin juga fakta hari ini anda dah lama  mengetahuinya terutama anda yang mengambil bidang sains. maap seandainya fakta ini salah,saya budak baru belajar..hehehhe..jadi sama-sama lah kita berkongsi idea dan ilmu untuk manfaat bersama.

< <sains itu suatu yang menyeronokkan jika dikaji>> 

sekian.. <3

No comments:

Post a Comment