Thursday 20 June 2013

bayu dari johor..

assalamualaikum..

Al-fatehah dan takziah kepada embah sekeluarga,semalam bersamaan 19 jun 2013 kami sekeluarga dikhabarkan tentang kepulangan saudara kami kerahmatullah..Beliau adalah anak kepada nenek angkat kami.

masa abah merantau belajar ilmu perubatan dulu.. mereka ni salah sorang guru abah. biasalah orang zaman dulu, biasanya diorang akan ambil sebagai anak angkat. jadi kami ni jadi cucu angkat diorang. embah merupakan salah seorang pengasas perubatan tradisional. ubatan mereka dah diiktiraf oleh badan yang berkenaan. jadi, dorang selalu datang anta ubat kat kami la, kalau anda kenal "jamu putera dan puteri" tu lah antara produk diorang..hmmm..bukan nak promote, nak cite serba sedikit je..siapa mereka ni. lebih kurang 10 tahun yang lepas embah kahwin baru dan dikurniakan anak, nama timbangan or pangilan dia tokhair ( tak tahu la eja sebenar ama dia).ia adalah nama istilah bahasa jawa.embah pernah bagitau maknanya,tapi saya lupa..muka dia lebih kurang sama dengan adik bawah saya ni, dorang sangat akrab, kalau tokhair datang uma, mesti adik saya layan sungguh kerena beliau. rasa macam adik sendiri. cergas budaknya..nak kata hyper aktif, saya pon tak tau nak istilahkan apa..apa yang pasti memang tak leh duduk diam. sayang sangat kat dia. YA ALLAH, rindunya pada dia...

tepat jam 10 malam semalam, mama call bagitau yang embah tepon katanya tokhair meninggal..tak dapat digambar perasaan ketika itu, seolah-olah rasa seperti berada dalam satu sudut yang sepi..teramat sepi. kehilangan yang tidak disangka. sedangkan suatu ketika dulu kami bermain dan sangat seronok melayan kerenahnya terutama bila embah datang ke uma kami. kalau tak silap umur tokhair lebih kurang lingkungan 6-7 tahun.. sebab kematian tak dapat cerita sebenar sebab rasanya tak beradab untuk tanya panjang-panjang dalam telefon cuma apa diberitahu adalah beliau terjatuh ketika balik dari sekolah, kepalanya pecah. tapi mama kata mungkin minggu ini sukar untuk kami menjenguk mereka di johor tambah pula saya yang sedang periksa.

Apabila sudah tersurat sesuatu,kita sendiri tak terjangka bila ia akan hadir. mama bagitau yang dia sejak dua tiga hari yang lepas asyik terpikir ingin menjenguk embah di johor, namun masih tak berkesempatan kerena kerja yang banyak apatah lagi, kami tak berapa tahu jalan ke sana.

hmmm.. Allahu Akhbar, berbagai rasa ada..namun apa yang pasti RASA SUKAR PERCAYA itu paling mendalam di dasar hati ini. Hiba seketika, betapa kerdilnya diri ini, sudah melatah sedangkan baru di uji sedikit dengan dugaan tak seberapa.. Sedangkan diluar sana diuji dengan dasyatnya rasa sebuah kehilangan.
jika ketika ini saya rasa sedih dengan kehilangannya, apatah lagi embah yang kian meniti usia..

SEMOGA ROHNYA TENANG DISANA...

takziah buat embah sekeluarga,kami sangat rindukan awak, TOKHAIR..


No comments:

Post a Comment