Tuesday 11 June 2013

kesepaduan dalam kepelbagaian!!

assalamualaikum

alhamdulilah..hari ini diberi lagi peluang untuk berkongsi sedikit al-kisah sepanjang 2 hari ini.
setelah lebih kurang dua minggu 'mengasingkan diri' dari jiran tetangga untuk esimen dan persediaan peperiksaan yang bermula pagi semalam,diberi juga sedikit ruang diri ini meluangkan masa bersama teman rapat dan sekutunya.

selama dua minggu tersebut memang tak jumpa mereka langsung walaupun satu blok dan hanya dipisahkan aras sahaja. Alhamdulilah petang semalam tamat satu paper iaitu HE. tawakal pada Allah atas apa yang telah dijawab. moga DIA menghadiahkan rezeki buat kita.

bagi mengendurkan setikit tegangan yang dirasai dek debaran peperiksaan, sempat menjenguk teman rapat dan roomate dia yang tak diziarahi selama 2 minggu tersebut. kami hanya mulakan dengan perbincangan simple pasal masakan kerana kebetulan melihat sebentar episod terkini masterchef selebriti.

ntah bagaimana ia menjadi isu yang hangat dan banyak perkara baru yang saya belajar dari mereka. yelah, boleh dikatakan kami masih dalam proses pengenalan, banyak lagi kami tak tahu latar belakang dan budaya negeri masing-masing. saya tak ingat apa yang saya tanya, tapi perbincangan kami bermula bilamana zati bercerita pengalaman beliau berniaga nasi dagang bersama adiknya ketika hari terbuka U (tak ingat apa nama kolej or universiti tersebut). tapi ketika itu saya lupa la pulak nasi dagang tu macamana, maka fairus pulak jenis rajin orang nya, maka dia pun cari lah kat google imej (nak perkenalkan nasi dagang tuuu)..

tapi masalahnya saya tak minat pulak nasi-nasi macam ni termasuk la nasi kerabu (bukan tak boleh makan langsung, cuma tak minat sahaja), mungkin bukan kena dengan lidah saya, lagi-lagi orang jawa, memang susah sikit nak masuk dengan makanan yang luar dari kebiasaan. tak semua orang jawa macam tu, terpulang pada individu lah..hehhe..

waahhhh..apa lagi, dorang pun stat la "teringin" mereka tu, nasi kerabu la, pulut kuning la,macam-macam..cuma yang kelakar bila suatu makanan basic tu dimakan dengan cara adat negeri yang berbeza. kalau zati (kedah) dorang makan pulut dengan ikan masin tambah kelapa. dan katanya paling syokk kalau kelapa tu banyak.huh...suka beno dia dengan kelapa. saya?? saya tak sangat kelapa-kelapa ni, tapi saya tahu la adat orang kedah tu sebab kebetulan saya pernah pergi rumah kawan di kedah sempena majlis kahwin abang dia. dari situ saya belajar makan makanan tu walaupun hanya sekali tu je setakat ni.hehehe..
tapi keluarga saya jarang pulak makan macam tu, kalau mama buat pun mesti makan dengan kari walaupun pulut tu tak jadi pulut kuning.

fairus(pahang) pulak kata "apa ke pelik nya makan dengan kari??" kalau dorang akan makan dengan kelapa atau sadin. hahahha..first time kami dengar pulut makan dengan sadin..!!?.lepas tu disambung lak dengan isu ikan lampam.. tahu tak ikan apa tu??? ia sejenis ikan air tawar..hehehe..saya penah tengok ikan ni, tapi tak pernah tau lak nama ikan ni.sebab tak pernah beli pun, kalau ikan air tawar kami biasa makan ikan keli dan sepat. abah pula lebih suka mancing ikan laut berbanding ikan darat ni.

pasal ikan ni, saya teringat lak pasal abah pergi mancing dengan kawan-kawan dia ke terengganu. jauh tuuu!! tapi tak apalah..sekali-sekala apa salahnya, kebetulan rezki mereka dapat tangkap "ikan ketam" walaupun tak banyak(tak tahu la berapa ekor).ikan ini dikongsi2 sesama mereka,ayah ambil bahagian ekor, cukupla untuk merasa ikan tersebut.mama buat masak gulai lemak..rasanya itu tujuan utama mereka pergi memancing di Terengganu. ikan ini memang terhad dan sukar di cari kerana populasi yang terhad. malah dikatakan spesis ini hanya dijual ke hotel-hotel sahaja dengan bayaran yang agak tinggi. istimewa ikan ini adalah rasa isi dagingnya sama dengan ketam.betoll!!! tetiba saya terfikir, ntah2 menu ketam yang dihidangkan di hotel-hotel tu dicampur dengan isi ikan ini.yelah..isi ketam kan sedikit, bahkan jenuh rasanya nak kumpulkan isi ketam tu"..tapi ini hanya tanggapan jela.. yang sebenar.. Waalahua'lam~~

kalau orang kedah masak ketam dijadikan sup ketam..hahaha..pelik pulak rasa ketam jadi sup. tapi tak tahu la memang kebiasaan orang kedah masak ketam dijadikan sup atau tak.. saya simpulkan begini sebab zati dan aini orang kedah dan mereka mengiyakan tentang menu tersebut.:)))

begitu lah juga beberapa menu yang kami kongsikan antaranya cara nak masak tomyam yang betul sebab selama ni masak asyik tak jadi je~hewhewhew. :(((... mereka ni ibarat harimau sembunyikan kuku taw..dalam diam2 pakar masak tu..saya pun tak sejaguh diorang..

sedikit sebanyak pengalaman hidup bersama mereka, walaupun kadang-kadang apa yang dibincangkan hanya perkara remeh tapi mampu meluaskan pandangan kita..hah..kawan2 kat luar tu..terutama wanita..menjelang usia2 begini jangan la duk borak kosong jah...daripada bergosip baik borak pasal masakan ke..kan dapat tambah menu baru..boleh try nanti masa cuti sem akan datang ni..:)))

ni dia ikan lampam, banyak duri tau.. :)


nasi dagang tenganu...


ni makanan etnik saya..nasi ambeng!! satu dulang biasa makan 4-5 orang..:))
cara hidangan pun tak sama ikut tempat masing-masing...

seronok dapat berkenalan dengan mereka, terasa rindu lak bila difikirkan sisa-sisa waktu yang tinggal ini, apakah akan berpeluang lagi merasakan detik indah ini bersama mereka jikalau tak sama kolej..hmm..

ah..buat kawan-kawan,lepas ni leh la berkenalan dengan pelbagai lagi ikan-ikan air tawar dan adat budaya masyarakat malaysia yang pelbagai ini dengan mencuba makanan mereka..:)))

sekian...


No comments:

Post a Comment