Sunday 21 July 2013

selesai sudah..tima kasih atas pengalaman ini!!

assalamualaikum..=)

Hari ini tamatla saya bekerja di sir ar-razi. kebetulan pula tidak berapa sihat. Alhamdulilah, saya sakit minggu ini, kerana sukar seandainya diberi sakit sepanjang tempoh mengajar. tak dinafikan agak kekok sebenarnya bila tak lagi pergi sekolah..terkenang kembali saat mengajar, pastinya waktu ini saya sudah berada didalam kelas. melihat mereka menempuh ujian minggu ini..

rindu dengan gelagat dan telatah mereka yang meriangkan..walau apa pon, syukur sangat diberi kesempatan ini bersama mereka walaupun sebentar.. hari saya terasa sangat terisi bila melihat mereka.

hari terakhir bersama mereka, saya gunakan peluang sebaiknya, terdapat juga sebahagian kelas, dengan kesempatan yang ada saya gunakan untuk merakam kenangan kami bersama. kebetulan pula subjek yang diajar tu pulak mudah..subjek khat..

dalam kesempatan itu, saya dapat mengisi waktu untuk relief ustazah mazroha kelas 6A. kesempatan yang sangat saya nantikan. betapa saya rindukan mereka yang saya pernah mengajar suatu ketika dahulu,hmmm...nak mengajar pon saya tak tahu silibus, ada masa dalam 1/2 jam.. jadi saya gunakan untuk ambil gambar dengan mereka.. yang paling best,,ahhh!! akhirnya dapat jugak bergambar dengan ketua dan penolong pengawas..disebabkan dorang tahun 6, sukarla nak amik gambar dengan dorang,kecuali ada kesempatan macamni..huahuhua..<sebenarnya suka tengok dorang pakai blazer tu>.. nampak kemas dan lawa sangat!!! suke2!!..saya memang pantang tengok orang pakai kasual ni.. sangat suka!! smaaaaaaarrrrrttttt sangat!!
:)

kelas terakhir saya adalah mengajar subjek jawi di kelas 2B.. saya tak ambil mudah sebab bagi saya subjek ini penting pada mereka, saya mengajar seperti biasa. .Berkisar pasal kelas 2B ini, terutama dua pelajar ini, shafie dan aiman. mungkin bagi sebahagian guru mengatakan mereka ini antara pelajar lemah dan bermasalah kerana kebanyakan kerja tidak siap. buku agak berterabur dan pastinya tak tahu mengeja itu perkara biasa.

namun,Alhamdulilah, mereka buat kerja dengan baik.. pada saya, walaupun mereka ini nakal..tapi alhamdulilah Allah lembutkan hati mereka.mereka mudah mendengar cakap. Sepanjang saya mengajar ini, kesemua kerja yang diberi, mereka dapat menyiapkannya..bahkan mereka mampu menulis dengan cepat. tiap hari saya dapati perubahan dari segi penulisan mereka. dibandingkan dari hari pertama saya mengajar, mereka menulis dengan laju pada hari terakhir saya mengajar. bentuk tulisan mereka juga ada sedikit peningkatan..:) well done my student!! <3

perkara yang mencuit hati saya dalam pengalaman saya mengajar, bila ada sebahagian student mengadu" cikgu, kalau shafie dengan cikgu je dia tulis laju, dengan cikgu lain susah gila nak siapkan!!" hahahha..saya hanya balas dengan senyuman.. bagi saya itu semua peranan psikologi kanak-kanak. kalau kita boleh ambil hati mereka, tak susah untuk menyuruh mereka belajar.. :)

mama saya selalu kata, walaupun pelajar kelas akhir ini agak lambat dari kelas yang awal, tapi mereka lah paling aktif jika belajar, selalu tanya. jadi semua itu saya jadikan inspirasi untuk mengajar mereka. lagipula.. mereka ini bukan lah tak boleh langsung..mungkin pada tahap ini mereka lemah, namun siapa  tahu mereka akan jadi orang paling berjaya suatu hari kelak..?? pada saya, mereka ini seperti bayangan saya ketika kecil.. saya juga seperti mereka.. jika terkenang kembali suatu ketika dulu,pastinya saya tak pernah terpikir dapat menjejak kaki di U.. kerana ketika itu, saya dilihat antara pelajar yang tiada harapan..

pada saya, ada sedikit kepuasan dihati bila lihat mereka mampu mengeja beberapa perkataan jawi yang saya ajar terutama shafie..  peningkatan yang ada pada mereka walaupon sedikit itu cukup membuat saya terharu..moga mereka terus berjaya kelak..:)

1/2 jam sebelum balik, kami diminta menyusun kedudukan meja untuk persedian ujian pada minggu ini. selesai mengemas, saya minta mereka duduk ditempat masing-masing.. ketika tu mula sesi nasihat-menasihati..hahhahha..biasa lah..dah nama pun guru. kalau tak berleter sikit tu tak sah la..huahahua.. kesempatan tu saya mohon maap atas segala kekuarang kesilapan dan apa2 yang sepatutnya lah..mereka agak terkejut hari tersebut adalah hari last saya..ehhehe..

tamat sesi persekolahan,, seperti biasa, guru-guru bertadarus.. bersemangat guru-guru bertadarus sebab majlis khatam quran tu jumaat ni (26/7/2013).. pastinya saya tak terlepas bertadarus untuk terakhir kalinya bersama mereka..:)

selesai tadarus, mengadap guru besar..rupanya ada sedikt cenderahati dari pihak sekolah.. berupa baju raya dan tudung,pastu ambil gaji..:)

saya pulang lewat hari tersebut,,yelah,.kena lah kemas meja tu..selesaikan apa yang patut..nanti cikgu asal nak datang pulak... semua buku saya susun dan tanda semampu mungkin..disebabkan saya dah menanda buku tersebut dari hari-hari sebelumnya, tak lah banyak sangat nak menanda..cuma untuk subjek jawi 2A saya tak sempat nak tanda semua nya.. selesai tu, saya titipkan surat buat kak syikin.. mohon maap dan minta halal sepanjang saya mengantikan beliau...

sebelum balik, sempat saya melihat sekeliling buat kali terakhirnya..

rindunya~

thank to Allah..berikan saya kesempatan ini..

terima kasih semua atas pengalaman ini..............!!!!!..<3

sekian...


No comments:

Post a Comment